Beoordeel een Dierenwinkel

Op deze pagina:
Hoe werkt deze website?
Meld dierenleed
Inspecteren

Hoe werkt deze website?

Zoek de betreffende dierenwinkel op in de lijst of voeg hem zelf toe als hij er nog niet in staat. Beoordeel de winkel (zo eerlijk mogelijk, dit kan van een maximaal goede tot een maximaal slechte score) en beargumenteer in het 'Verslag' bovenaan waarom u het zo beoordeelt. Als u vrijwel niets bij het verslag invult, nemen wij de beoordeling een stuk minder serieus, hoewel hij er natuurlijk wel blijft staan. Het is namelijk van groot belang dat uw inspectie geloofwaardig en eerlijk overkomt, en dat kan alleen als u zaken beargumenteert/toelicht.

U hoeft geen held in het schrijven zijn. Het gaat hier om dierenwelzijn, niet om literair schrijven. Maar probeert u alstublieft wel zo netjes en correct mogelijk te schrijven met punten en komma's enzovoort. Besteed er dus aandacht aan. De dieren zullen u dankbaar zijn!

Om een eerlijk beeld van de zaak te waarborgen, verdient het de voorkeur, dat u er met enige regelmaat terugkeert en daarvan inspecties schrijft. Zo kunt u met eigen ogen zien - en kunnen de lezers van uw verslag ook meelezen - of de betreffende zaak zich verbeterd heeft, of de toestand in de zaak hetzelfde is gebleven of zelfs verslechterd is. Wij zijn er niet op uit reclame of anti-reclame voor een dierenwinkel te maken. Uiterst goede of slechte zaken 'verdienen' het natuurlijk wel een dikke pluim of juist een (ernstige) waarschuwing te ontvangen. Want dieren kunnen niet voor zichzelf opkomen, daarom moeten wij dat doen. Blijft u te allen tijden fair en beschaafd in uw bewoordingen, ook al is de zaak misdadig slecht bezig. Alleen met beschaafd en constructief gedrag van degenen die misstanden aankaarten, zullen dierenwinkeleigenaren - en eventueel de dierenpolitie - over het algemeen (er zijn natuurlijk uitzonderingen) bereid zijn de zaak aan te pakken.

Als u echter zeer onbeschaafd behandeld wordt door de eigenaar en/of medewerkers van een dierenwinkel, maak daar dan melding van: bij ons (in een mailtje), op het forum van deze website en/of bij de dierenpolitie. Ook kunt u denken aan programma's als 'Radar', 'Undercover in Nederland' en 'Tros Opgelicht'. Het spreekt voor zich, dat u deze stappen alleen neemt bij misdadig slechte of wanstaltige praktijken. U kunt hierbij denken aan illegale en/of onverantwoorde handel in dieren, (ernstig) zieke en/of verwaarloosde of zelfs dode dieren. Probeer het altijd eerst op de constructieve manier op te lossen: praat eens met die dierenwinkeleigenaar, schrijf een verslag op deze site, overtuigt u zich ervan wat er nu precies aan de hand is, en bij wie eventuele verantwoordelijkheden liggen. Het feit dat uw dier ziek geworden is van een bedorven dierenvoeder, hoeft bijvoorbeeld niet de schuld van een dierenwinkel te zijn. Het kan namelijk ook zijn dat de fabrikant degene is die hiervoor verantwoordelijk is. Kortom: wees onderbouwd en genuanceerd, en houd u altijd in uw achterhoofd dat met uw en onze acties de dieren gebaat moeten zijn en blijven.

Bij ernstige misstanden: aarzelt u niet en belt u onmiddellijk de dierenpolitie. Hieronder kunt u hun nummer vinden. Zij werken tegenwoordig met telefonische meldingen.

In sommige gevallen, indien dit voor ons mogelijk mogelijk is, zullen wij zelf langs een dierenwinkel gaan die door anderen beoordeeld is. Dat kunt u zien als een vergelijking van onze met uw bevindingen. En: hoe meer beoordelingen door verschillende mensen op verschillende tijdstippen, hoe beter en betrouwbaarder het beeld van de dierenwinkel wordt. Roept u daarom iedereen met een hart voor dieren in uw omgeving op aan dit initiatief deel te nemen.

We hopen dat door alle inspecties dierenwinkeleigenaren zich ervan bewust worden, dat het voor iedereen beter is, als zij met zorg en aandacht met de levende have en natuurlijk het assortiment omgaan. Tevreden klanten komen terug en verspreiden het goede woord. Ontevreden klanten met zieke, gewonde of zelfs door misstanden in de dierenwinkel overleden dieren, zullen altijd gaan klagen en verhaal willen halen. Mensen (de meeste althans) hebben immers het beste met hun huisdier(en) voor. En nogmaals: een dier kan alleen met lichaamstaal duidelijk maken of het gelukkig en gezond is, maar niet alle dierenwinkeleigenaren hebben hier oog en hart voor. Onze gedachte hierbij is: zulke dierenwinkeleigenaren moeten dan maar geen levende have in de dierenwinkel hebben. Het leven behoort aan niemand toe, een dier is aan uw zorg toevertrouwd, dat wel. Verzorg het dan ook zo goed mogelijk en kunt u dat niet aan: zoek een ander die dat wel kan.

Meld dierenleed! Telefoonnummer 144



U belt met 144. Om de melding zo goed mogelijk te kunnen registreren wordt u in elk geval gevraagd om gegevens over:

- het (de) dier(en)
- de locatie
- de eigen waarneming
- u zelf (anonieme meldingen worden niet in behandeling genomen)

Wanneer u 144 belt, krijgt u de politie aan de lijn. Afhankelijk van de melding kan de politie besluiten de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming in te schakelen.

Inspecteren

Stap 1:
Als u een winkel gaat inspecteren, is het handig om de invullijst mee te nemen naar de winkel, zodat u elk punt op de lijst goed kunt bekijken en invullen.

Print het inspectieformulier

Stap 2:
Bezoek de winkel en loop alle punten op de lijst af.

Stap 3:
Vul hieronder de plaats in van de dierenwinkel en druk op "Volgende". De dierenwinkels in de buurt van deze plaats verschijnen in beeld. Klik vervolgens op de winkel die u heeft geïnspecteerd om het online formulier in te vullen.

Plaats/postcode van de geïnspecteerde winkel: