Auteur Topic: Vanaf begin januari 2011 verslag met argumenten vereist  (gelezen 3246 keer)

Constantia

• Administrator
  • Jr. Member
    • Bekijk profiel
    • http://www.constantiaoomen.com
Vanaf begin januari 2011 verslag met argumenten vereist
« Gepost op: januari 03, 2011, 11:13:47 am »
Geachte Forumleden.

De beste en diervriendelijkste wensen voor 2011!

We hebben een minimum aantal woorden ingesteld bij het maken van een inspectieverslag.

Er komt wel eens kritiek op de site dat 'leken' wel van alles kunnen zeggen. Daar ben ik het niet mee eens, want de meeste mensen zijn zeer wel in staat te beoordelen of een dier in een dierenwinkel gezond en gelukkig is. Lichaamstaal is tamelijk universeel.
Wat wel beter kan, is de argumentering tijdens het schrijven van de inspectie.
Het is heel gemakkelijk om iemand een hoge of lage score te geven, maar zodra we in de extremen zitten: beoordelingen hoger dan 4,5 en lager dan 1,5 mag je gerust wat meer eisen stellen.
En eigenlijk sowieso!

We hebben het hier wel over algeheel dierenwelzijn, dat loopt van het dier via de dierenwinkeleigenaar tot de klant.
Dierenwelzijn bestaat dus uit drie componenten: het welzijn van het dier zelf, het welzijn van de eigenaar die het dier tijdelijk verzorgt en het welzijn van de klant die het dier gaat verzorgen. Alle drie 'componenten' zullen tevreden willen en moeten zijn, dan is de cirkel rond.

Mijn argumentatie is simpel en doeltreffend: als het dier gezond en tevreden is, koopt de klant zo'n vitaal dier (en houdt het hopelijk ook zo) en komt weer terug bij de dierenwinkeleigenaar als tevreden klant. Dit zal de dierenwinkeleigenaar toch ook met een tevreden gevoel achterlaten. Dus: wat is er te verliezen als ook de eigenaar van de zaak zich tot het uiterste inzet voor dierenwelzijn?

Graag willen wij dat iedereen zo goed en eerlijk mogelijk behandeld wordt: dus: alle drie partijen. Vandaar dat we ook van u vragen om zorgvuldig met uw beoordelingen om te gaan, met het welzijn van 'de drie partijen' in het achterhoofd. Vergeet nooit een van de drie, en denk na over hoe uw boodschap, klacht of compliment uw beoogde doel het beste zal halen. Soms is een hint voldoende, soms is helaas een scherper argument nodig.
Maar in ieder geval: geef argumenten.

Benoem wat u het meeste opviel (positief en/of negatief). Als u aanvinkt dat het water niet schoon of goed was o.i.d., beschrijf dan precies wat u zag: bijvoorbeeld: "Het water was vies door alle poep" of: "Het waterbuisje hing op een plek waar de vogels nauwelijks bij kunnen, namelijk..."
Als u zieke vogels gezien heeft: zeg dan hoeveel in het verslag en welke soort het was. En wat u precies gezien heeft.
Hetzelfde voor knaagdieren, vissen...

Licht dus toe wat u allemaal aangevinkt heeft, met name de zaken die negatief opvallen. Vergeet niet af en toe een complimentje te geven, ook als het over het algemeen niet aan uw verwachting voldeed. Bedenk dat de dierenwinkeleigenaar ook verder moet/zal willen. Geef hem/haar nog eens kans...
Ik moet hier wel aan toevoegen dat als ik zelf vind dat de dierenwinkel eigenaar 'te ver' gaat in misstanden, ik dat ook scherp veroordeel. Maar toch probeer ik altijd nog een pluspuntje te vinden.
Voor de meeste zaken zal dit niet zo moeilijk zijn, een heel enkele zaak maakt het je daar toch lastig.

Maar probeer dus een betrouwbaar verslag te doen. Het nu vereiste aantal woorden is minimaal 120. Dat zijn zo'n 12 zinnen. Dat moet lukken toch?

Als ik nu merk dat de zinnen zo goed als inhoudsloos zijn, zal ik ze aanmerken als niet geschreven en de beoordeling verwijderen. We willen toch allemaal graag dat onze verslagen serieus bekeken en meegenomen worden?

Ik hoop dat u begrijpt wat ik bedoel en de moeite zult nemen de belangrijkste zaken te verwoorden. Eventueel kan ik achteraf wel een beetje redigeren als u moeite heeft de juiste woorden/taal te vinden. Het gaat echter niet om schoonschrijven, maar om de boodschap overbrengen. Gewoon Nederlands met hoofdletters, komma's en punten zal over het algemeen volstaan.

We zullen kijken hoe dit loopt en indien gewenst de eisen aan het inspectieverslag verder verbeteren.

Met vriendelijke groeten,

Sten Oomen