Auteur Topic: Nieuw inspectieformulier!  (gelezen 31853 keer)

Jeroen

• Administrator
  • Newbie
    • Bekijk profiel
    • http://www.starfix.nl
Nieuw inspectieformulier!
« Gepost op: maart 22, 2009, 01:17:27 pm »
Vandaag is het inspectieformulier aangepast.
Het grote voordeel is nu dat de vragen veel specifieker zijn. Voor elke diersoort in de winkel zijn er aparte vragen. Heeft een winkel diersoorten niet, dan hoef je deze vragen niet in te vullen (bovenaan het formulier dien je aan te geven welke diersoorten de winkel heeft).

Klik hier om het formulier te bekijken

Zijn er vragen die je graag wilt toevoegen aan het formulier, of het je nog andere tips voor het verbeteren van het formulier? Plaats dan hieronder even een berichtje!

Schildpadopvang Boekel

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
Re: Nieuw inspectieformulier!
« Reactie #1 Gepost op: maart 22, 2009, 01:40:41 pm »
Het inspectieformulier ziet er goed uit enkel bij de reptielen zou ik het eenvoudiger houden en voor die groep een team trachten te formeren die bij misstanden een gerichte insspectie kan doen.

Het houden van reptielen is per soort zo specifiek dat men echt kennis van zaken dient te hebben alvorens daar een beoordeling over te kunnen geven, als voorbeeld neem ik de verlichting;

Bij de meeste reptielen worden UVb lampen voorgescheven, dit is niet noodzakelijk als men de dieren de juiste voeding met vitamine en mineralenpreparaten toedient, dit is niet te onderkennen door een leek, zelfs kenners hebben aan de hand van de groei soms problemen om vast te kunnen stellen of de juiste voeding /  verlichting heeft.

Ook de huisvesting is zo divers dat het voor een leek ondoenlijk is om daar een oordeel over te geven anders dan dat het er schoon en verzorgd er uit ziet.

Bedenks dat alleen al voor de schildpadden een huisvesting benodigd is die varieert tussen kurkdroog woestijn tot een grote bak met water waarin een "zandeiland" in is gemaakt.

Veder kan ik je slechts heel veel succes wensen.

Jeroen

• Administrator
  • Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 22, 2009, 03:07:53 pm »
Beste Schildpadopvang Boekel,

Voor de leken is er een extra optie "ik weet het niet" aangemaakt. Zo kan iemand die het niet zeker weet die vragen overslaan. Voor reptielen klopt het inderdaad dat je er veel kennis over moet hebben om het goed te kunnen beoordelen.

Constantia

• Administrator
  • Jr. Member
    • Bekijk profiel
    • http://www.constantiaoomen.com
« Reactie #3 Gepost op: maart 22, 2009, 07:30:27 pm »
WOW, Jeroen, dat is mooi en handig! Geweldig, bedankt namens alle dieren in dierenwinkels en mij!

Dikke zoen!  :-*

Sten

amicitia

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 26, 2009, 04:52:56 pm »
Bij knaagdieren zou ik ook graag zien of de knaagdieren wel op goede bodembedekkers zijn gehuisvestigd en of ze wel het voedsel krijgen wat voor hun soort bedoeld is.

Ook bij afleiding misschien iets van speelgoed, en of ze genoeg verstopplekken hebben wat ook belangrijk is.

Ook mis ik nog een punt over de plek van de dieren. Ook knaagdieren horen tochtvrij uit de zon te staan.

Jeroen

• Administrator
  • Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 26, 2009, 07:17:17 pm »
Citaat van: "amicitia"
Bij knaagdieren zou ik ook graag zien of de knaagdieren wel op goede bodembedekkers zijn gehuisvestigd en of ze wel het voedsel krijgen wat voor hun soort bedoeld is.

Ook bij afleiding misschien iets van speelgoed, en of ze genoeg verstopplekken hebben wat ook belangrijk is.

Ook mis ik nog een punt over de plek van de dieren. Ook knaagdieren horen tochtvrij uit de zon te staan.
Dank je voor de bijdrage!

Bij afleiding wordt ook bedoelt of ze voldoende te doen hebben, daaronder vallen ook speeltjes.
De plaats is inderdaad belangrijk, ook voor vogels.

Ik zou de volgende erbij kunnen zetten:

Knaagdieren:
3. Staan de behuizingen op een goede plaats in de winkel (uit de tocht, uit de zon)?  Slechte plaats 000000 Goede plaats / weetniet
6. Zijn alle knaagdieren voorzien van het juiste voedsel? ja/nee/weet niet

Vogels:
2. Staan de behuizingen/kooien op een goede plaats in de winkel? Slechte plaats 000000 Goede plaats / weetniet

Komt dit een beetje overeen met wat je in gedachte hebt?

amicitia

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 26, 2009, 11:00:19 pm »
ja zoiets had ik wel in gedachte ja ;)

Jeroen

• Administrator
  • Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 27, 2009, 08:11:38 am »
Citaat van: "amicitia"
ja zoiets had ik wel in gedachte ja ;)

Ok, ik heb de vragen toegevoegd aan het formulier :-)

donshini

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 19, 2009, 03:59:07 pm »
Hallo,

Eerst en vooral wil ik jullie feliciteren met dit schitterende initiatief en met de mooie vragenlijst!

Toch heb ik nog enkele kleine opmerkingen over het knaagdierenonderdeel:

Bij de knaagdieren staat geen vraag over geschikte bodembedekkers, wat voor knaagdieren toch erg belangrijk is (ze leven dicht met hun neus op de grond en zijn meestal al redelijk gevoelig aan hun luchtwegen).

Verder is het misschien goed om te vragen of er gescheiden geslachten zitten en/of er zwangere vrouwtjes/babies zitten

Constantia

• Administrator
  • Jr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 23, 2009, 09:30:49 am »
HoiHoi,

ik heb je suggesties aan Jeroen doorgespeeld, hij zal ze verwerken, dank je wel!

Groetjes,

Sten

Lirazel

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 25, 2009, 02:22:48 pm »
Bij het lezen van het inspectieformulier vielen mij een paar dingen op die ik miste.
-Leeftijd van de dieren. (Ik was recent in een dierenwinkel die konijnen en muizen had die duidelijk onverantwoord jong waren om al te verkopen.)
-Adviezen die er worden gegeven, dat vind ik nu erg beperkt om te beoordelen. (Een andere dierenwinkel die een bordje bij de konijnen had staan dat konijnen pas van 5-6 maanden vruchtbaar zijn, nou dan heb je waarschijnlijk al twee nesten rondlopen.)
-Toebehoren die er verkocht worden. (Knaagstenen voor konijnen, dierenwinkel die alleen tamelijk ongeschikt voer voor de konijnen verkocht. Of juist een winkel die meerdere verantwoorde speeltjes had.)

ik ga in ieder geval de winkels hier in de buurt beoordelen.

Diamantduifje

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 12, 2009, 11:22:36 pm »
Wat een goed initiatief!

Ik had nog als suggestie dat er misschien een plek moet zijn waar aangegeven kan worden of er verschillende diersoorten die niet bij elkaar kunnen, toch bij elkaar geplaatst zijn.
Dat kan namelijk voor erg nare leefsituaties zorgen.
Ik weet niet of het te specifiek voor de vragenlijst is?
Ik zou het zelf bij veel diersoorten, naast wat vogels, niet weten (of het kan) dus de optie te zeggen dat je het niet weet is daarbij vast ook een goede.

Constantia

• Administrator
  • Jr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 16, 2009, 12:43:50 pm »
Dit vind ik wel een goede hoor. Jij zelf hebt al genoeg aantoonbaar gemaakt dat het Diamantduifje absoluut niet bij de vinken kon.
Ik ga het aan Jeroen doorgeven.

Ferretqueen

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 30, 2009, 03:49:57 pm »
Ook zou ik de optie roofdieren toevoegen aangezien steeds meer winkels: Fretten, stinkdieren e.d. verkopen tegenwoordig.
Fretten zijn geen knaagdieren voor de leken onder ons ;)

Marc Holt

• Newbie
  • *
    • Bekijk profiel
Re:Nieuw inspectieformulier!
« Reactie #14 Gepost op: januari 10, 2012, 09:43:07 pm »
Ik vind sommige vragen nogal summier en voor de leek onduidelijk. Wat ik hiermee bedoel is en zijn legio mensen die het verschil tussen een zebravink en rijstvogel niet weten hoe moeten deze mensen beoordelen of ze "soortgerechte"voeding en ruimte hebben?
En sommige mensen zullen het ene merk cavia voeding niet herkennen en deze niet als "soortgerecht"beoordelen terwijl het gewoon prima voert kan zijn.

Marc Holt